Håndtering af GDPR-regler i Business Central

Med VisionGDPR er det nu muligt at slette og/eller anonymisere data i Business Central, eksempelvis efter 5 år for filtrerede data i udvalgte tabeller

GDPR-håndtering i Business Central

Standardfunktionaliteten i Business Central Online er begrænset til at give mulighed for at klassificere data, herunder markering af tabeller eller felter som værende personfølsomme, samt udlæsning af personfølsomme data efterklassifikation. Funktionaliteten vurderes ikke umiddelbart tilstrækkelig forvirksomheder, idet selve sletning og anonymisering af data, jævnfør gældendeGDPR-regler herfor, ikke er understøttet.

VisionPeople har derfor udvikleten app: VisionGDPR, som netop håndterer sletning og anonymisering af udvalgt data ud fra opsætning og filtrering.

VisionGDPR indeholder dels enopsætningstabel, hvor man kan udvælge de tabeller, der ønskes håndteret. Opsætningen inkluderer almindeligt tabelfilter, således at der kan filtreres på alle felter på den valgte tabel, for at udvælge de data der skal håndteres. Derudover er der mulighed for at vælge et dynamisk datofelt på tabellen, således at eksempelvis købsfakturaer enten kan slettes på baggrund af bogføringsdato eller oprettelsesdato, afhængigt af opsætningen.

VisionGDPR indeholder desuden mulighed for at vælge, at dataindenfor filteret enten skal slettes, eller at udvalgte felter skal anonymiseres – det vil sige overskrives med en defineret værdi.

Løsningen er lavet således, at man selv kan definere, hvilke tabeller og felter der ønskesanonymiseret, hvilket gør løsningen yderst fleksibel. Er feltet ”Anonymiser felt” markeret, vil den underliggende tabel med feltnumre, navne samt enanonymiseringstekst skulle udfyldes.  

I tillæg til filtrering direkte på en tabel, understøtter VisionGDPR også sletning eller anonymisering baseret på en linket tabel. Dette giver eksempelvis mulighed for at slette alle dimensionsværdier, der ikke er blevet brugt på nogen finansposter de sidste 5 år (og gentagelse heraf de kommende år). Dette kunne tilsvarende være anonymisering af debitorer uden bogført salg, sletning af salgsbilag på anonymiserede debitorer eller lignende.

Opsætning af VisionGDPR

VisionGDPR

VisionGDPR er designet til at hjælpe virksomheder med at administrere og beskytte deres datai overensstemmelse med GDPR-reglerne og interne datapolitikker. Modulet giver dig fuld kontrol over, hvilke tabeller i Business Central, der skal ryddes op i, giver mulighed for at sætte filtre på alle data og definere, hvor længe data skal opbevares. Du kan vælge at slette data fuldstændigt eller anonymisere udvalgte felter, såsom navn og adresse på debitorer og fakturaer.

Nøglefunktioner:

  • Tilpasset Oprydning: Vælg præcist hvilke tabeller og data, der skal ryddes op i, og sæt specifikke filtre for at målrette oprydningen.
  • Datafastholdelse: Definer, hvor længe data skal opbevares før oprydning, så du sikrer, at du overholder alle lovgivningsmæssige krav.
  • Sletning eller Anonymisering: Vælg mellem fuldstændig sletning af data eller anonymisering af følsomme og personhenførbare oplysninger.
  • Brugervenlig Grænseflade: Enkel og intuitiv opsætning, der gør det let at administrere dine data og oprydningsprocesser.