25 års erfaring indarbejdet i vores projektmodel - der virker!

Et projektforløb hos Vision People kan være af forskellig type og størrelse, men fælles for dem alle er, at de tager afsæt i Microsoft SureStep, hvor vi har skåret ikke-værdiskabende elementer fra, og i stedet tilføjet vores viden og årtiers erfaring fra vores succesfulde udviklings- og implementeringsprojekter.

Vi kalder vores model for "VP SureStep".

Udskiftning af gamle, komplekse IT-systemer er lige os!

Vision People udvikler og implementerer integrerede virksomhedsløsninger og Apps, baseret på Business Central, webløsninger og Microsoft's øvrige teknologiplatform. Vi digitaliserer og effektiviserer medarbejdernes arbejdsopgaver i Business Central (tidligere NAV) - eller dér hvor medarbejderne har brug for data, eksempelvis fra mobiltelefonen, på et website, på en webshop eller via Office 365. Samme data - forskellige steder.

VP SureStep sikrer milestones og at alle i projektet følges ad

Med vores gennemprøvede projektmodel er der hele tiden overblik over hver enkelt projektfases deltagere, formål, opgaver, økonomi, succeskriterier og milestones.

Projektdefinition

Fælles vision for projektet

Vi går tidligt ind i processen, når jeres virksomhed har brug for nye IT-løsninger til at løse konkrete udfordringer og realisere jeres visioner.

I projektdefinitionen samarbejder vi med ledelsen om at identificere udfordringer og mål, hvorefter vi rådgiver og på overordnet niveau sammensætter en løsningsplatform, der kan understøtte virksomhedens strategi, udviklingsplaner og visioner. Allerede tidligt i forløbet er det vigtigt at få afstemt virksomhedens ambitionsniveau og økonomi til at realisere visionerne.

Sammen skaber vi en plan for delprojekter, definerer økonomiske rammer og leverer et tilbud, der matcher jeres umiddelbare og overordnede ønsker til den nye løsningsplatform og selve implementeringsprojektet.

Tilbuddet lister den forventet og overordnede projektøkonomi, men er i første omgang ofte blot en aftale om gennemførelse af den forestående analyse i VisionScope-forløbet.

Analyse

Workshops til behovsafklaring

På de aftalte VisionScope-workshops løfter vi låget til maskinrummet med årtiers indsigt og hjælper med at analysere jeres behov og finde den rette IT-løsning – enten gennem standardfunktioner, tilpasninger eller ved justering af jeres arbejdsgange.

Vi får identificerer jeres kritiske arbejdsgange og udfordrer eventuelle gamle vaner og (dyr) specialprogrammering i det gamle system - i forhold til best practice i en standardiseret og moderne cloudløsning.

Skulle der være behov for tilpasninger, integrationer og/eller apps til optimering af processerne, dokumenterer vi dette i et VisionScope-dokument for den samlede løsning og projektet.  

Via VisionScope-dokumentet sikrer vi fælles indsigt og enighed om en løsningssammensætning, der opfylder jeres behov og udgør IT-grundlaget for realisering af jeres visioner.

Herefter giver Vision People gerne et fastpristilbud på at få udviklet og implementeret den løsning og det projekt, som er endeligt defineret i VisionScope-dokumentet.

Udvikling

Tilvejebringelse af løsningen

Med et godkendt VisionScope-dokumentet og en aftale om gennemførelsen af det definerede projekt, etablerer Vision People de aftalte software-licenser samt udviklings- og testmiljøer til løsningen.

Vision People tilknytter en projektleder, der udarbejder en detaljeret projektplan og sammen med jeres projektleder styrer projektet sikkert gennem faserne, og som løbende rapporter om projektets fremdrift i projektgruppen.

Vision People igangsætter vores udvikling og test af den aftalte specialprogrammering, integrationer og apps til løsningen, og vi får alle løsningselementerne til at spille sammen.

Som led i Vision People's kvalitetssikring testes løsningen af en (eller flere) forretningskonsulent(-er) for at sikre, at funktionaliteten matcher det aftalte i VisionScope-dokumentet.

Herefter foretager konsulenten en Installationsprøve med virksomheden, hvor I kan konstatere, at den aftalte software og apps er stillet til rådighed for jer - klar til jeres uddannelse og systemmæssig opsætning samt test.

Implementering

Projektets mest ressourcekrævende periode

Jeres nye, moderne cloudløsning er efter Vision Peoples udvikling og test nu klar til implementering hos jer, begyndende med jeres uddannelse og opsætning af systemparametre og brugerrettigheder, så I kan gennemteste alle hjørner af løsningen.

Denne fase kræver et stort ressourcetræk fra jer, da alle jeres arbejdsprocesser skal testes og godkendes i den nye løsning, inden denne idriftsættes. Vision People udleverer en skabelon for en testplan, som I skal udfylde med netop (alle) jeres interne processer, så vi sammen i projektledelsen kan følge og sikre fremdriften af testen.

Undervejs vil I støde på eventuelle uhensigtsmæssigheder og fejl, som rapporteres i en Hændelsesrapport til (via mail til incident@visionpeople.dk). Fejl i forhold til det aftalte i VisionScope-dokumentet rettes og testes af Vision People, hvorefter I får opgaven til test igen.

Eventuelle nye ønsker til løsningen, som ikke fremgår af VisionScope-dokumentet, vil blive håndteret som Change Requests af Vision People's projektleder, som separate opgaver og vurderes i projektgruppen i forhold til den aftalte økonomi og tidsplan og vil som udgangspunkt blive planlagt til Optimeringsfasen, så nye opgaver ikke forsinker Go-live på det igangværende projekt.

Vision People's projektleder vil i denne fase hyppigt mødes med og rapportere til jer, om status på igangværende Hændelsesrapporter, projektets fremdrift og økonomi samt eventuelt opståede issues, som skal håndteres, så de aftalte milestones holdes.

Testforløbet varer typisk 3-6 uger med daglig dialog mellem testbrugere, jeres projektleder og Vision Peoples projektteam. Vi retter løbende fejl og sikrer, at løsningen er klar til en vellykket overtagelsesprøve.

Idriftsættelse

Go-live og fejring af idriftsættelse

Efter succesfuld Overtagelsesprøve er løsningen nu så gennemtestet, at den tages idrift. Vision People flytter løsningen fra test- til produktionsmiljøet og opdaterer løsningen med aktuelle produktionsdata fra den gamle løsning, så de aftalte historiske data nu ligger tilgængelige i den idriftsatte løsning.

Idriftsættelsesfasen begynder med at ændre 'pegepindene' fra testmiljø til produktionsmiljøet - og derefter skal der fokuseres på at støtte kolleger, der skal vænne sig til det nye system og ændrede (men dog testede og godkendte) arbejdsgange. Ofte kræver det et par ugers daglig brug af løsningen, før fordelene opleves fuldt ud, og alle er dus med løsningen.

Vi anbefaler, at projektgruppen mødes inden for den første uge for at sikre, at Driftsprøven gennemføres, og løsningen fungerer som aftalt i produktionsmiljøet også. Herefter afsluttes projektet, og nye opgaver håndteres i en Optimeringsfase, som inkluderer support og planlægning af videre udvikling.

Og så fejrer vi idriftsættelsen med en Go-livekage!

Optimering

Nu skal værdien i løsningen realiseres

Efter implementering og stabilisering af den nye løsning, er det vigtigt at støtte brugerne med support og rådgivning i løsningens nye, smarte funktioner. Nye idéer og behov opstår ofte, når brugerne bliver fortrolige med systemet - og måske identificeres yderligere optimeringsmuligheder i form af nye integrationer eller yderligere digitalisering af processerne og andre af virksomhedens forretningsområder, der med fordel også kan håndteres i den nye løsning. Eventuelt også ved tilføjelse af nye apps.

Vi anbefaler løbende statusmøder med Vision People for at sikre, at løsningen skaber maksimal værdi for virksomheden.

Nye ønsker samles eventuelt til en ny projektdefinition og behandles effektivt med samme metode som det oprindelige projekt – men med færre ressourcer og kortere tidsforbrug og hurtigere realisering af værdien.

Samme projektmetode til forskellige brancher

Grundlæggende er det VP SureStep, som vi benytter som projektmodel til alle vores projekter, uanset branche og størrelse.

Metoden er ens, men der kan være særlige integrationer, testscenarier og -omfang samt interessenter, der skal indgå og høres i projektgruppen, afhængig af hvilken branche og/eller løsning, der skal implementeres.

Vision People's projektdokumenter er tilpasset de forskellige brancher, så det hele er "velkendt", når løsning og projekt skal defineres.

Book møde
Læs om vores løsninger

Lad os optimere din forretning i dag

Kontakt os og fortæl om dine versioner, som du ønsker realiseret ved brug af en ny løsningsplatform. Vi har måske allerede udviklet løsninger og apps til netop din branche - og ellers vil vi meget gerne udfordres med, hvordan jeres manuelle processer kan optimeres?

Book møde
Få en demo

Ofte stille spørgsmål

Nedenfor har vi listet spørgsmål på nogle af de spørgsmål, som vi har modtaget fra vores kunder - og som du måske hurtigt kan finde dit svar i:

Er det alle medarbejdere der kan kontakte support?

Som udgangspunkt kan alle brugere af systemet kontakte support, men i nogle virksomheder er det kun superbrugere der kan kontakte support, så der oparbejdes viden hos superbrugerne