Elektronisk udveksling af dokumenter via EDIFACT

EDI eller Electronic Data Interchange via standardformat som EDIFACT er ofte brugt til udveksling af samhandelsdokumenter, når der ønskes en automatiseret proces.

EDIFACT er et international standardformat, som letter integrationen, når 2 virksomheder ønsker at udveksle handelsdokumenter elektronisk, idet selve metoden for udvekslingen er defineret på forhånd. Herunder findes også en række formater som eksempelvis Hancom, der specificerer de valgte dokumenters opbygning.

EDIFACT har således fungeret i mange år, primært initieret af de store koncerner, der internt ønskede en ensartet proces til udveksling af handelsdokumenter, som eksempelvis tilbud, ordrer, følgesedler, fakturaer, kreditnotaer m.m.. Dette ønske har så spredt sig som ringe i vandet til de relevante samarbejdspartnere, der ligeledes har fået automatiseret udvekslingen af handelsdokumenterne via EDI/EDIFACT.

Med dagens moderne systemer findes der en række muligheder for "elektronisk dataudveksling", og vi rådgiver gerne om, hvilke løsninger, der kan være mest relevant for netop din virksomhed og i forhold til jeres systemer.

Prisstrukturen for en EDIFACT-løsning består af:

  • EDI-softwaremodul, eksempelvis integreret i ERP-løsningen (Dynamics NAV etc.) og systemmæssig opsætning af løsning (konsulenttid)
  • Færdige EDI-dokumenter eller tilretninger af de elektroniske udgaver af handelsdokumenterne, eksempelvis ordre, faktura, kreditnota, følgeseddel etc.
  • Løbende trafikomkostninger for udveksling af dokumenter, typisk en pris pr. dokumenttransaktion, der udveksle mellem 2 postkasser (afsender og modtager)

Hvis du ønsker at vide mere om EDI-løsninger til Dynamics NAV, så kontakt os nedenfor

Kontakt os om EDI